Achtergrond
Frikandel of quinoa?

Ongezond voedsel kan nu en in de toekomst tot grote problemen leiden. Producten met te weinig voedingsstoffen en te veel calorieën zijn ongezond en kosten de samenleving veel geld. De KNVB geeft het goede voorbeeld door zich met het project ‘Lekker Bezig’ in te zetten voor gezondere menu’s in voetbalkantines. Marc Nipius praat ons bij. Hij is bij de voetbalbond verantwoordelijk voor dit initiatief.
Marc, wat houdt ‘Lekker Bezig’ in?
"Met ons project willen wij ons steentje bijdragen aan een gezondere kantine. Een kantine waarin je alleen een broodje frikandel kunt kopen, is niet meer van deze tijd. Met ‘Lekker Bezig’ geven we clubs en sporters tips, recepten en workshops. We bieden verenigingen een gratis starterspakket aan om ze enthousiast te maken. Het doel is niet om die frikandel in de ban te doen, wel om een gezond alternatief aan te bieden."

Waarom zijn jullie hiermee begonnen?
"5 jaar geleden hebben wij bij onze leden, ouders en sponsoren onderzoek gedaan naar wat wij kunnen bijdragen aan de maatschappij. Eén van de belangrijkste punten die hieruit naar voren kwam, was het gezond en fit houden van de sporter. Natuurlijk gebeurt dit door te bewegen in het veld, maar daarbuiten kunnen we ook stappen maken. Dit project is dus een gevolg van de wensen van onze betrokkenen. Als grootste sportbond hebben we hierin een voorbeeldfunctie. We willen ons beleid dan ook graag delen met andere bonden, zoals die van hockey en tennis."
Jong geleerd is oud gedaan. Dus de jeugd is onze belangrijkste doelgroep
Hebben jullie een specifieke doelgroep voor ogen?
"Jong geleerd is oud gedaan. Dus de jeugd is onze belangrijkste doelgroep. Elftallen tussen 8 en 11 jaar kunnen een teambox bestellen met daarin fruit voor hun eigen team en de tegenstander. Momenteel zijn energiedrankjes, patat en tosti’s nog de meest verkochte artikelen op een zaterdag. In die top drie zien we graag binnenkort iets gezonders staan."

Werpt het project al zijn vruchten af?
"We zitten op de goede weg. Ons doel is om aan het eind van het jaar 1.000 kantines te hebben die een gezond snack-alternatief aandragen. We zitten nu op zo’n 900 verenigingen; veel clubs zien de meerwaarde van het project in en voelen zich medeverantwoordelijk voor een gezondere sportcultuur. Die 1.000 deelnemende kantines gaan we halen. Daarmee zijn we er natuurlijk nog niet."
Het woordje gezond roept soms weerstand op
"We hopen dat mensen daadwerkelijk vaker voor de gezonde variant kiezen. Dat ze actief meedoen aan dit project. Makkelijk is het niet altijd; het is wel een cultuur die je moet veranderen. Het woordje gezond roept soms weerstand op."
Hoe komt het eigenlijk dat de kroket en frikandel zo populair zijn in de kantine?
"Omdat veel mensen het bezoeken van de kantine als een feestmoment zien, waarop je mag afwijken van wat je normaal doet. Vergelijk het met een bezoekje aan de bioscoop. Daar eten bezoekers ook vaker popcorn dan komkommer. Je mag niet verwachten dat iedereen zomaar overstapt van een frikandel naar quinoa. Het is wel mogelijk om een gezonde tussenweg aan te bieden, zoals een broodje zalm of tonijn."
In de bioscoop eten bezoekers ook vaker popcorn dan komkommer
Hoe kunnen anderen hieraan bijdragen, ook buiten de voetbalkantine?
"Door op meerdere plekken gezond eten aan te bieden. Thuis, op scholen, in ziekenhuizen en dus ook in de sportkantine. Kies op meerdere momenten gezonder, het zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit. Doe het in stapjes. Een tosti met bruin brood en magere kaas is al een stuk beter dan een snack uit de frituur."
Jouw wens voor een betere wereld op jouw gebied?
"Als ik echt mag dromen, dan hoop ik dat de functie van de kantine veranderd is over een paar jaar. Het zou geweldig zijn als het overal normaal is om ook verantwoord, gezond eten aan te bieden. Zonder dat het ten koste gaat van de gezelligheid, uiteraard."

Over Marc
Marc Nipius is Partnership manager & New Business bij KNVB en bouwt pensioen op bij PFZW

Ook gezondere keuzes maken?
Lees er alles over in ons dossier met tips, tricks, gezonde alternatieven, leuke gerechten. Heel overzichtelijk bij elkaar.
Lees meer