1 minuut

Geen stress! Met deze opruimtips houd je je huis én hoofd opgeruimd

Met deze 5 tips van professional organizer Ad van der Sluiszen zorg je óók in drukke tijden voor een opgeruimd huis. Je zult dan al snel merken dat het in je hoofd ook een stuk opgeruimder voelt!

Rommel zorgt voor onrust, van uitstel komt afstel. Stiekem weten we dit het allemaal, maar juist in drukke tijden kunnen sommige verantwoordelijkheden of huishoudtaken stilletjes naar de achtergrond verdwijnen. Met deze 5 tips van professional organizer Ad van der Sluiszen zorg je óók in drukke tijden voor een opgeruimd huis. Je zult dan al snel merken dat het in je hoofd ook een stuk opgeruimder voelt!

Tip #1 Zet een basisroutine neer

Belangrijk is dat je een dagelijkse vaste routine hebt waar je niet te veel over na hoeft te denken. Denk aan je bed rechttrekken na het opstaan, vuile vaat meteen in de vaatwasser doen of je post sorteren en wat belangrijk is apart leggen. We hebben het hier over kleine dingetjes, maar samen kunnen ze al voor verrassend veel rust zorgen!

Tip #2 Maak een weekplanning

Als je van tevoren al weet dat er een drukke periode aankomt, dan is dít het allereerste wat je moet doen: plannen! Maak een planning voor bijvoorbeeld de komende 3 dagen of gelijk voor de hele week. Wanneer doe je de was? Wanneer ga je verder met de post en betaal je de rekeningen? Wanneer doe je boodschappen? En voor hoeveel dagen? Zet het allemaal in je weekplanning.

Let wel op dat je niet te veel huishoudtaken in één week plant. Naast het opschrijven van alle ‘moetjes’ is dit ook hét moment om tijd vrij te maken voor de dingen die je mag doen. Plan dus ook wat relaxtijd in om iets leuks te doen samen met je vrienden of partner.

Tip #3 Nu even niet!

Misschien een open deur, maar probeer zoveel mogelijk te focussen op de echt belangrijke dingen. Heb je een etentje staan met een kennis en voelt dat als een verplichting? Is de wasmand kapot of word je nu voor de derde keer teruggebeld met de vraag of je al van plan bent om te switchen van energieleverancier? Zeg gewoon eens nee tegen jezelf. Nu even niet!

Ik zeg altijd: ‘First things first! Is iets belangrijk, heb ik dit écht nodig?’ Als je jezelf die vraag maar vaak genoeg stelt, dan merk je al snel dat het antwoord in heel veel gevallen nee is. De drukte gaat vanzelf weer voorbij. Als je een rustig weekendje hebt, is dat een perfect moment om de scheur in de vloer te repareren, die kennis op te bellen of een nieuwe wasmand te halen.

Tip #4: Afspraken met je huisgenoten

Dat je gezinsleden of huisgenoten zich automatisch aanpassen aan je nieuwe opruimgedrag is minder vanzelfsprekend dan je misschien denkt. Prik daarom, vóórdat de drukke periode begint, een momentje waarop iedereen vrij is om er goed met elkaar over te praten. Maar let wel op dat dit in een positieve setting gebeurt met bijvoorbeeld een wijntje erbij. Altijd goed!

Belangrijk is dat de huishoudtaken niet alleen belangrijk zijn voor jou, maar voor iedereen in huis. En juist in moeilijke tijden is het belangrijk dat je extra begrip voor elkaar toont en soms even wat grenzen verlegt. Misschien goed als je partner eens wat vaker de kinderen van school haalt of de was doet. Zorg ervoor dat de taken worden verdeeld én er een win-win komt voor iedereen.

Tip #5 Vraag gerust om hulp

Heb je er écht geen tijd voor of sta je er alleen voor? Wees niet bang om hulp te vragen aan je vrienden, familie of je buurvrouw. We zijn als mens al snel geneigd om anderen niet te belasten en het zelf op te lossen. En als iemand het uit zichzelf aanbiedt, sla het dan niet af en maak er gebruik van!

Personalia

Over Ad

Naam Ad van der Sluiszen

Geboortejaar 1956

Woonplaats Utrecht

Werk Professional organizer