PFZW

Checklist

5 tips voor een rustigere agenda

Hoe mooi de weekplanner aan je muur ook is… Als-ie te vol staat, zorgt dat voor een opgejaagd gevoel. Met een onregelmatig werkschema, een sociaal leven en misschien ook nog een gezin is het key om je agenda te bewaken. Maar hoe zorg je ervoor dat je vooral dingen plant die voor jou écht belangrijk zijn, zodat je ook nog tijd overhoudt om te niksen? Met deze vijf tips breng je rust in jouw agenda.

Tip #1: Leer je meest productieve momenten kennen

Ben jij op je best wanneer je net uit bed komt of kom jij pas later op de dag op stoom? Als je weet wanneer je het productiefst bent, kun je je agenda daarop aanpassen. Houd daarbij ook rekening met eventuele onregelmatige diensten. Die bankzaken waar je je hoofd bij moet houden, doe je liever niet wanneer je ’s avonds thuiskomt na een lange dienst. Misschien beter voor die vrije ochtend, voordat je aan je middagshift begint?

Tip #2: Stop met uitstellen

Je schuift taken waar je tegenop ziet voor je uit, maar ze blijven terugkomen. Vaak op momenten dat het nog minder goed uitkomt. Het gevolg: je agenda raakt voller en voller en jij gestresster. Maak daarom korte metten met je uitstelgedrag. Eat the frog!

Tip #3: Laat techniek voor je werken

Met alle moderne technieken van tegenwoordig kun je van alles (laten) doen zonder dat je daar zelf tijd aan kwijt bent. Optimaliseer zo veel je kan. Zet herhaalafspraken als terugkerende afspraak in je agenda, maak gebruik van automatische incasso’s en ga automatisch sparen. Zelfs in huis kun je steeds meer automatiseren: denk aan een slimme thermostaat of een robotstofzuiger.

Niksen is belangrijk en zo leer jij het!

In ons dagelijkse leven, waarin we zorgen voor anderen, staat de zorg voor onszelf vaak onderaan onze takenlijst. Maar door even te ‘niksen’ word je al creatiever en meer ontspannen. Bovendien helpt het je om gezond te blijven. Leer ook niksen!

Lees meer

Tip #4: Niet alles is zo belangrijk als je denkt

Staat jouw agenda te vol? Waarschijnlijk staan er dan nog dingen in waarvan je dénkt dat ze heel belangrijk zijn, maar die vooral veel tijd en aandacht kosten. Tijd om keuzes te maken.

De allerbelangrijkste dingen in je leven zijn je familie, vrienden en gezondheid. Plan eerst de taken en afspraken in je agenda die daaraan bijdragen. Hebben ze een ander doel, dat bijvoorbeeld te maken heeft met je zelfbeeld, status en hoe populair je bent? Plan die pas in als je zeker weet dat je daar nog genoeg puf voor hebt. Die dingen zijn ook belangrijk, maar kunnen je soms overweldigen. Én nemen kostbare tijd en energie in beslag die je ook in je relaties, geluk en gezondheid zou kunnen stoppen.

Tip #5: Zoek uit waarom je doet wat je doet

Om te bepalen welke dingen belangrijk genoeg zijn voor jouw agenda is het goed om uit te zoeken waarom je doet wat je doet. Ben je bang om buiten de boot te vallen? Of lui gevonden te worden? De angst om niet goed genoeg gevonden te worden en bewijsdrang zijn vaak de redenen om dingen te willen doen. Wanneer je dat loslaat, ruimt dat op. In je agenda én je hoofd.

Word je gevraagd om een extra dienst te draaien en ben je geneigd ‘ja’ te zeggen? Vraag jezelf dan af waarom. Draagt het bij aan het behalen van jouw persoonlijke doel, bijvoorbeeld om een nieuwe stap te maken aan je werk, en heb je ruimte? Doen! Of doe je het alleen om een gat in het rooster op te vullen en je collega of leidinggevende te pleasen, maar loop je eigenlijk al op je tandvlees? Dan is het misschien beter om voor jezelf te kiezen.

Meer tips?

Misschien vind je dit ook leuk: