PFZW

Tips

5 tips voor meer zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen geeft je het gevoel dat je de wereld aankunt. Maar om dat gevoel te krijgen, moet je geloven dat je de moeite waard bent. Sta jij stevig in je schoenen of kun je wel wat zekerder worden over jezelf? Wij geven vijf tips.

Tip #1: Omring je met positieve mensen van wie je kunt leren

Wil je werken aan je zelfvertrouwen? Vind mensen waar je van kunt leren. Mensen die voor jouw gevoel succesvoller zijn, kunnen voelen als een bedreiging. Maar als zij het beste met je voor hebben, zullen ze je nooit het gevoel geven dat je niet goed genoeg bent. Ga om met mensen die je bewondert, die jou waarderen zoals je bent, maar je ook stimuleren om zelf succes te hebben en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Tip #2: Besteed tijd aan jezelf

Tijdens je werk is zorgen voor iemand anders je prioriteit. Maar vergeet niet ook goed voor jezelf te zorgen, want jij bent net zo belangrijk als een ander. Je bent het waard om tijd aan te besteden. Daarmee vergroot je je eigenwaarde: het beeld dat je van jezelf hebt. En hoe beter dat beeld is, hoe meer zelfvertrouwen je zult krijgen.

Tip #3: Ga staan en lach

Moet je iets doen wat je moeilijk vindt? Ga staan als dat kan. Daardoor voel je je lichamelijk en mentaal sterker. Staan kan zelfs helpen wanneer iemand jou niet eens kan zien, zoals tijdens een telefoongesprek.

En vergeet niet een glimlach op je gezicht te toveren. Als je lacht, kijk én voel je je zelfverzekerder. Hoe dat komt? Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat emoties niet alleen werken van je brein naar je gezicht (dus als je je vrolijk voelt, lach je), maar ook andersom (als je lacht, voel je je vrolijk). Dus … smile!

Tip #4: Kloppen jouw negatieve gedachten wel?

“Als ik niet grappig ben, ben ik saai” of “Ik doe het helemaal goed, of ben een mislukkeling.” Maar zeg nou zelf… Niemand is toch briljant of oliedom, honderd procent aantrekkelijk of totaal lelijk? Zwart-witdenken is een van de denkfouten die je kunt maken op momenten dat je onzeker bent. Probeer deze gedachten te herkennen, zodat je ze kunt relativeren. Heb je bewijs voor deze gedachten? Is het echt zo of maak je het in je hoofd erger dan het is?

Tip #5: Daag jezelf uit

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Pippi Langkous was niet bang om buiten haar comfortzone te gaan en dat zou jij ook niet moeten zijn. Natuurlijk, nieuwe dingen proberen is spannend. Maar je leert er ook van – zelfs als het niet gelijk gaat zoals je wilt. Probeer dus regelmatig iets te doen wat net iets uitdagender is dan je gewend bent. Dat geeft je zelfvertrouwen om de volgende keer weer een stapje verder te gaan. Baby steps…

Misschien vind je dit ook leuk:

Bekijk video
1 minuut

Zo houd je het glas altijd halfvol

Was 2020 echt alleen maar ellende of heeft het jaar ook goede dingen gebracht? Door een andere mindset aan te nemen en dankbaar te zijn voor de dingen die je wél hebt, ga je jezelf beter voelen. Lifecoach Wendy geeft tips.
Tips

Zo eet je jezelf energiek

Onze stemming en hoe we ons fysiek voelen, beïnvloeden de keuzes die we maken voor eten en drinken. Het werkt ook andersom: voeding heeft namelijk invloed op je stemming en energie. Wat kun je het beste eten en drinken om je energiek te voelen?
Tips

Leren luisteren naar je lichaam: 5 tips

Als je ziek bent, hoor je vaak dat je ‘naar je lichaam moet luisteren’. Maar waarom doen we dat alleen als we ziek zijn en niet al daarvoor? Alleen… luisteren naar je lichaam; hoe doe je dat? Wij geven 5 tips.