PFZW

Tips

Deze 5 slaaptips kende je vast nog niet

De gebruikelijke slaaptips kennen we inmiddels allemaal wel. Goed ventileren op je slaapkamer, een uur voordat je naar bed gaat niet meer op je smartphone kijken… Wij deden onderzoek naar de niet zo gebruikelijke tips om ontspannen in slaap te vallen en uitgerust wakker te worden. Slaap lekker!

Tip #1: 8 uur slapen? Ben je mal!

‘Acht’ lijkt the magic number als het gaat om aantal uren slaap. Toch is dit niet het allerbelangrijkste om uitgerust wakker te worden. Je slaapcyclus is dat wel. Iedereen maakt ’s nachts meerdere slaapcycli door. Deze bevatten lichte en diepe slaap en duren gemiddeld 90 minuten. In de ideale nacht glijden we soepel van de ene cyclus in de andere. Hoe dichter we bij de ochtend komen, hoe lichter we gaan slapen. Ons lichaam bereidt ons er als het ware op voor om wakker te worden.

Als je wekker halverwege een cyclus – bijvoorbeeld in een periode van diepe slaap – afgaat, kun je je misschien voorstellen dat je niet zo lekker wakker wordt. Probeer daarom hele cycli per nacht te maken. Vijf bijvoorbeeld, dat is samen 7,5 uur. Gaat je wekker om 6.30 uur? Dan is 23.00 uur de ideale tijd om in slaap te vallen. Deze methode werkt natuurlijk ook als je ‘s nachts hebt gewerkt en ’s ochtends je bed instapt.

Tip #2: Neem tijd voor je pre- en na-slaap

Om 23.00 uur in slaap vallen, lukt waarschijnlijk niet als je om 22.50 uur nog voor de televisie zit. Zie jouw slaaptijd daarom niet alleen als de tijd waarin je daadwerkelijk slaapt. Ook de tijd daarvoor en daarna hoort erbij. Je routine voor en na je slaap speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van je slaap en hoe je je de rest van de dag voelt. Begin daarom minimaal een half uur voordat je in slaap wilt vallen met de voorbereiding. Heb je nog trek? Eet dan iets lichts en neem wat te drinken, zodat je geen dorst krijgt. Leg je telefoon weg, dim de lichten en breng je lichaam alvast in de relaxstand.

Is het tijd om op te staan? Gebruik het uur nadat je wakker bent geworden dan om jezelf een kickstart te geven. Met een goed ontbijt of door je dag te beginnen met een work-out. Probeer nog even niet naar je telefoon te kijken, maar start je hersenen langzaam op door bijvoorbeeld de radio aan te zetten. Het level stresshormonen is net nadat je wakker wordt het hoogst. Door gelijk je telefoon te pakken, breng je het alleen maar verder omhoog. Het mooiste zou zijn om de eerste anderhalf uur niet op je mobiel te kijken, maar dat is misschien iets te ambitieus. Na een kwartier dan?

Ongebruikelijke slaaptips

Tip #3: Ga niet te vroeg naar bed

Huh? Dat klinkt niet als de beste tip om uitgerust wakker te worden. Toch heeft het een logische verklaring, die weer te maken heeft met de slaapcyclus uit tip #1. Het is niet erg om een keer later naar bed te gaan dan normaal. Bijvoorbeeld omdat je een late dienst hebt gedraaid, laat hebt gegeten of hebt gesport en nog stuitert van de adrenaline. Deze dingen zullen er niet voor zorgen dat je snel in slaap valt, dus kun je beter nog even ontspannen en anderhalf uur later naar bed gaan. Precies: één cyclus later. Dan slaap je die nacht één cyclus minder, bijvoorbeeld vier in plaats van vijf, maar zijn het wel vier goede. Dan word je frisser en uitgeruster wakker. En de volgende dag ga je gewoon weer op tijd naar bed.

Tip #4: Zorg voor genoeg daglicht

En dan bedoelen we natuurlijk niet in de slaapkamer, als het tijd is om naar bed te gaan, maar overdag. Daglicht verbetert je nachtrust. Dat heeft te maken met je interne klok, die met name ’s ochtends door daglicht een seintje krijgt dat het tijd is om wakker te worden. Zeker in de donkere wintermaanden of als je nachtdiensten werkt kan het een uitdaging zijn om buiten te komen bij daglicht. Maar tien minuten kan al genoeg zijn, dus neem ’s middags even de tijd om een frisse neus te halen.

Tip #5: Gevoelig voor de krachten van de maan? Gebruik die energie overdag!

Slaap jij ook weleens onrustig als het volle maan is? Iedere 28 dagen is het zover en bij sommige mensen hebben die krachten invloed op hun energie, humeur én slaap. Twee dagen voor en twee dagen na volle maan is de energie van het hemellichaam het krachtigst, wat ervoor kan zorgen dat je emoties extra heftig ervaart en je vol energie zit. Hierdoor kom je misschien moeilijker in slaap en/of droom je veel. Merk jij dit ook? Probeer de extra energie dan overdag zoveel mogelijk te gebruiken en geef jezelf ’s avonds wat extra tijd om in slaap te komen. Begin bijvoorbeeld eerder aan je pre-slaap (zie tip #2) om alvast te ontspannen, zodat je niet het gevoel hebt dat je meteen moet slapen zodra je in bed ligt.

Misschien vind je dit ook leuk:

Tips

Leren luisteren naar je lichaam: 5 tips

Als je ziek bent, hoor je vaak dat je ‘naar je lichaam moet luisteren’. Maar waarom doen we dat alleen als we ziek zijn en niet al daarvoor? Alleen… luisteren naar je lichaam; hoe doe je dat? Wij geven 5 tips.
Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Gelukkig is lopen hartstikke gezond! Hoe komt dat eigenlijk?
Bekijk video
Video

Me-time! Zo haal je meer uit je vrije tijd

Je loopt al een tijdje achter de feiten aan omdat het zo druk is op je werk. Tijd om daar iets aan te doen! Maar hoe? Lifestylecoach Nikki geeft je in dit artikel 5 tips om meer uit je vrije tijd te halen.
Tips

Met deze hacks slaap jij vanavond als een roos

De kans is groot dat je alle standaard adviezen inmiddels wel hebt gehoord. Van stoppen met snoozen tot je telefoon ’s avonds uit de slaapkamer verbannen. Wij zetten 5 alternatieve slaaptips op een rij.