PFZW

Interview

Gelukkig leven? 40 procent heb je zelf in de hand

Geluk is iets bijzonders. Het is iets wat we allemaal kennen, maar anders ervaren. Je kunt het niet oproepen en ook niet vasthouden. Toch zit geluk in ons allemaal. Josje Smeets (44) is gelukspsycholoog en schreef het boek ‘Happy in 100 dagen’. Geluk hebben we volgens Josje (deels) zelf in de hand. Dit kun je er voor doen. 

Wat is geluk voor jou?

“Ik ben een druk persoon, mijn hoofd staat altijd ‘aan’. Dat kan soms best vermoeiend zijn. Daarom zit geluk voor mij in rust, en tevreden kunnen zijn met wat ik heb. Ik ben lang op zoek geweest naar wat mij gelukkig maakt. Acht jaar werkte ik als psycholoog bij het Pieter Baan Centrum met zware criminelen. Ik was nog jong en het werk was zwaar. Was dat wat ik wilde? Toen verhuisde ik voor de liefde naar Maastricht en ging lesgeven aan de universiteit. Daar kwam ik in aanraking met de positieve psychologie en vielen voor mij alle puzzelstukjes op hun plek. Niet de zieke mensen beter maken, maar de mensen die nog niet ziek zijn gezond houden. Ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk stress hebben en positief en gelukkig kunnen zijn.”

Is geluk maakbaar?

“Deels. Voor veertig procent om precies te zijn. Vijftig procent is aangeboren; het kan dus zijn dat jij gelukkiger geboren wordt dan je beste vriendin. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met psychologische aandoeningen in je familie. Als er erfelijke factoren meespelen, kun je minder gelukkig worden geboren en moet je harder werken om geluk te ervaren. De laatste tien procent wordt bepaald door je omstandigheden, zoals je woonsituatie, je werk en partner. Daar heb je zelf niet altijd volledig invloed op. Het deel dat je wel zelf kunt beïnvloeden, die veertig procent, heeft alles te maken met je mindset.”

Hoe werkt dat?

“Als mens zijn we vooral gefocust op negatieve dingen. Dat heeft te maken met ons oerbrein, dat ons een signaal geeft voor alles wat gevaarlijk kan zijn. We hoeven ons tegenwoordig weliswaar geen zorgen meer te maken over loslopende tijgers, toch is ons brein nog net zo alert op gevaar als vroeger. Daarom moeten we het brein leren te focussen op positiviteit.

Maar alles wat positief is, went snel. Iets positiefs is namelijk niet bedreigend, dus je brein vindt het niet nodig om daar lange tijd signalen voor af te geven. Door vaker te focussen op de positieve ‘paden’ in je brein, kun je deze makkelijker activeren. Dankbaarheidsoefeningen helpen hier bijvoorbeeld bij. Neem iedere avond voordat je gaat slapen vijf minuten de tijd om bij een paar dingen stil te staan. Wat ging goed? Waar ben je trots op? Waar ben je dankbaar voor? Als je leert focussen op positiviteit, lukt het je beter positief te blijven wanneer het tegenzit.”

Wat kun je zelf doen om je geluk te beïnvloeden?

4 tips van Josje voor meer geluk

Tip #1: Beweeg! Minimaal een half uur

Bewegen is de enige manier om alle vier de gelukshormonen* in ons lichaam tegelijkertijd vrij te laten komen. Als je hebt gesport, blijven die hormonen urenlang in je systeem. Hoe eerder op de dag je sport, hoe meer profijt je er gedurende de dag van hebt en hoe beter je om kunt gaan met tegenslagen.

Tip #2: Denk positief en stel doelen

Als je weet waar je naartoe wilt met je leven en iedere dag stappen zet om dat doel te behalen, geeft je dat een gevoel van controle. Het vergroot je zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt.

Tip #3: Doe iets voor een ander. Gewoon, zomaar

Het is bewezen dat niet alleen de ander, maar ook jijzelf er blij van wordt als je belangeloos iets voor een ander doet. Het kan al iets heel kleins zijn, zoals het geven van een complimentje.

Tip #4: Wees dankbaar

Neem iedere avond voordat je gaat slapen vijf minuten de tijd om bij een paar dingen stil te staan. Wat ging vandaag goed? Waar ben je trots op en dankbaar voor? Hierdoor leer je te focussen op het positieve, wat je kunt inzetten wanneer het tegenzit.

*De vier gelukshormonen in ons lichaam zijn endorfine, dopamine, serotonine en oxytocine.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor geluk?

“Geluk is heel subjectief. Het is niet voor iedereen hetzelfde. Toch is voor veel mensen liefde een belangrijke voorwaarde voor geluk. Van een partner, maar vooral ook van familie en vrienden. Dat je je geliefd en veilig voelt, rust ervaart. Natuurlijk kan geluk ook avontuur en uitdaging zijn, maar in de basis zijn de meeste mensen gelukkig met liefde, waardering, rust en zekerheid. Dat is langetermijngeluk.”

Over Josje

Meer geluk?

Josje schreef het boek ‘Happy in 100 dagen’, waarin je leert uit te zoeken wie je echt bent, wat je wilt en kunt. Gelukkig worden is een langetermijnproces. Met de handvatten uit het boek word je in 100 dagen alvast iets gelukkiger; daarna begint de zoektocht pas écht.

Misschien vind je dit ook leuk:

Blog

Portie geluk in de zorg

Net even iets extra’s doen dan je reguliere zorgtaak. In België noemen ze het een #mangomoment. Lees 4 mooie voorbeelden!
Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Gelukkig is lopen hartstikke gezond! Hoe komt dat eigenlijk?
Tips

Hier ben jij een 'pro' in

Als jij je talenten kunt inzetten doe je je werk met passie en betrokkenheid. En daar wordt iedereen blij van: jij, collega’s én cliënten of patiënten. Nog niet scherp waar jouw talenten liggen? Zo kom je erachter.
Tips

Met deze hacks slaap jij vanavond als een roos

De kans is groot dat je alle standaard adviezen inmiddels wel hebt gehoord. Van stoppen met snoozen tot je telefoon ’s avonds uit de slaapkamer verbannen. Wij zetten 5 alternatieve slaaptips op een rij.