tips

5 tips om met verandering op werk om te gaan

Nieuwe technologieën, aangepaste protocollen en behandelmethoden. De veranderingen vliegen je in zorg en welzijn om de oren. Hoe zorg je ervoor dat je werk leuk blijft? En dat je het allemaal bij kunt houden? Met deze tips pas je je makkelijker aan.

1. Zorg voor balans in werk en privé

Om te voorkomen dat de veranderingen op het werk te overweldigend zijn, is een goede werk-privébalans belangrijk. Zeg vaker nee tegen zaken, zowel werk als privé, waar je geen ruimte voor hebt. Wees niet bang om hulp te vragen, organiseer je taken efficiënt en plan tijd in voor jezelf en je dierbaren. Voldoende slaap helpt ook. Als je werk en persoonlijke leven in balans zijn, heb je minder stress en kun je beter omgaan met veranderingen.

Grip op je agenda: 5 tips

Bekijk onze explainer ‘grip op je agenda’ voor meer tips.

Lees meer
Een huis met stevige muren

Je kunt je leven zien als een huis met stevige muren. Alle muren staan voor een deel van je leven, bijvoorbeeld werk, familie, vrienden, hobby’s en sport. Als er iets niet lekker loopt op je werk, stort je huis niet in. De rest van de muren houdt je huis namelijk stabiel. Focus dus niet alleen op werk, maar steek ook energie in de rest. Zo blijf jij veerkrachtig in lastige werksituaties.

2. Duik weer in de schoolbanken

Het is waardevol om nieuwsgierig te zijn. Ook als je al jaren hetzelfde werk doet. Door open te staan voor nieuwe ervaringen en technieken blijf je groeien. Met meer kennis op zak ben je in staat om soepel met veranderingen om te gaan. Vraag je leidinggevende bijvoorbeeld om bijscholing. Misschien is er een workshop of training die je kunt volgen. 

3. Breid je netwerk uit

Netwerken is zakelijk gezien een slimme zet. Het kan ook helpen bij je persoonlijke groei. Kom je ergens zelf niet uit? Dan heb jij een heel netwerk dat je om hulp kunt vragen. Leer van de ervaringen van anderen en krijg toegang tot kennis die je zelf niet hebt. Netwerken kan bijvoorbeeld op LinkedIn, op de mail, tijdens een evenement of bij de koffieautomaat. Je zult al snel merken dat mensen iets voor je kunnen betekenen. Wie weet nodigt een vakgenoot je uit voor een leuke lezing waar je veel van opsteekt. Vergeet niet om zelf ook kennis te delen met je netwerk. Zo houd je die waardevolle contacten warm en blijf je veranderingen de baas.

4. Journaling: schrijf je gedachten op 

Misschien heb je de term journaling al eens voorbij horen komen. Als het in je hoofd aanvoelt als een wervelstorm, kan iets bewust opschrijven – ofwel journalen – je rust geven. Zit je midden in een verandering? Stap niet direct op die razende trein, maar kijk eerst eens rond. Hoe beïnvloeden de veranderingen jouw werk? En hoe voel jij je erbij? Ben je enthousiast, gestrest of onzeker? Zijn de doelen die je had nog steeds relevant, of moet je ze aanpassen? Met je gedachten op papier kun je weloverwogen actieplannen bedenken voor de toekomst.

5. Denk positief

Voel je weerstand tegen al die nieuwigheid? Dat is best logisch. Nieuw is vaak eng. Bedenk dat dit vervelende gevoel waarschijnlijk komt door angst. En die angst komt weer door onzekerheid. Die kun je proberen weg te nemen met bovenstaande tips. Dus schrijf je gedachten op, zorg voor een goede werk-privébalans, leer nieuwe dingen en vraag je netwerk om hulp. Richt je verder op zaken waar je invloed op hebt en verspil geen energie aan zaken waar je geen invloed op hebt. Je zult zien dat je minder weerstand voelt en positiever naar de verandering kijkt.