explainer

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Zo zet een verpleegkundige in een ziekenhuis al 6.500 stappen per dag. Dat komt neer op zo’n 6,5 kilometer! Gelukkig is lopen hartstikke gezond, dus met die stappen ben je al goed op weg. Wat maakt wandelen eigenlijk zo gezond?

Tip #1 Wandelen verbetert je humeur

Wandelen in de natuur verbetert je humeur. Uit onderzoek blijkt dat mensen die 90 minuten of langer in de natuur wandelen, minder negatief over zichzelf denken. Dit komt doordat je tijdens het wandelen serotine aanmaakt: het gelukshormoon.

Tip #2 Het werkt stressverlagend

Door te wandelen, krijg je minder stress. Tijdens een wandeling maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. In tegenstelling tot fietsen en hardlopen zorgt wandelen ervoor dat je vertraagt en onthaast. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd. Dat helpt stress, depressies en angst te verminderen.

Tip #3 Je weerstand krijgt een boost

Wandelen is een gratis boost voor je immuumsysteem. Regelmatig een half uur lopen zou er namelijk voor zorgen dat je weerstand sterker wordt en je minder vatbaar bent voor griep.

Tip #4 Beter slapen door een wandeling

Een wandeling in de natuur is ook een goede slaap booster. Het reguleert je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning. Daardoor slaap je makkelijker in én door en verbetert de kwaliteit van je slaap.

Tip #5 Wandelen is goed voor je lichaam

Wandelen maakt je spieren en botten sterker. Het verbetert de conditie van je hart en bloedvaten en vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen. Iedere dag een stukje wandelen kan zelfs de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed verlagen en verkleint het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.