tips

Is technologie het antwoord op de druk in de thuiszorg?

De vraag naar zorg wordt steeds groter, maar het aanbod ervan wordt steeds minder. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen toch passende thuiszorg krijgt? Het antwoord is: tech. 

De inzet van technologische innovaties kan de zorg aanzienlijk veiliger, goedkoper, sneller, efficiënter en effectiever maken. Fijn voor zowel cliënten áls zorgverleners.

De harde feiten

Maar voordat we de technologie induiken, kijken we eerst even naar de (harde) feiten. In 2040 zal naar verwachting ruim een kwart van de bevolking ouder zijn dan 65. Ook stijgt het aantal 80-plussers sterk (bron: CBS StatLine). Daarnaast zijn er steeds meer mensen met een chronische ziekte, zoals diabetes, hartfalen, dementie, of die een beroerte hebben gehad.

Hierdoor wordt de vraag naar zorg steeds groter: we hebben meer, langer en complexere zorg nodig. Om aan die groeiende zorgvraag te voldoen, moet in 2040 één op de drie werkenden een baan hebben in de zorg. Maar in plaats van dat er meer mensen in de zorg gaan werken, zeggen steeds meer zorgmedewerkers hun baan op. Hoe gaan we de thuiszorg dan inrichten? 

Trends in de thuiszorg  

Als we kijken naar thuiszorg, dan zien en weten we dat de meeste mensen het liefst thuis verzorgd willen worden en de regie zoveel mogelijk willen bewaren. Daarom wordt steeds meer zorg verleend aan huis, in plaats van in een ziekenhuis of andere zorginstelling.

In deze Passende zorg, van in dit geval thuiszorg op maat, spelen technologische ontwikkelingen een grote rol. Daarover spreken we met Brechtje Pathuis. Zij is opgeleid tot verpleegkundige en werkt als klantadviseur bij NAAST-ZCN, een organisatie die zich richt op veilige en goede zorgondersteuning op afstand. 

'Ik blijf langer bij cliënten in mijn eigen tijd'

Geen zorgbaan is hetzelfde. Wat maken al die verschillende zorgprofessionals mee in hun werk? In deze editie van 'Ik zorg': Angela (39), helpende in de thuiszorg bij TAJ-Zorg in Bergschenhoek. 

Lees meer

Technologische ontwikkelingen in de thuiszorg  

‘Een paar innovaties hebben al een groot verschil gemaakt’, aldus Brechtje. ‘Dat zijn beeldzorg, de medicijnendispenser en alarmering. Beeldzorg scheelt enorm veel reistijd voor thuiszorgmedewerkers, en voor cliënten is het fijn om te kunnen bellen als het uitkomt.’

Ze vervolgt: ‘Sommigen ervaren thuiszorg als een inbreuk op hun privacy. Je weet nooit precies wanneer iemand komt. Soms zitten mensen de hele ochtend te wachten. Beeldzorg is daarom een fijne oplossing. De medicijnendispenser trouwens ook, want die geeft mensen weer een stukje zelfstandigheid. En alarmering is er al heel lang, maar dat heeft nu ook gps, waardoor het nog veel veiliger is.’  

Zelfredzaamheid vergroten  

En er zijn meer technologische hulpmiddelen aan een opmars bezig. Steunkoushulpen en oogdruppelbrillen worden steeds populairder, en ook thuiszorgmonitoring is in opkomst. Cliënten kunnen daarmee zelfstandig metingen en testen uitvoeren. Mensen met COPD, hartfalen en kanker doen al heel veel zelf thuis. Zoals zelf een infuus aanleggen. 

‘Dat is fijn voor de cliënt, want als je niet fit bent, dan kost zo’n ziekenhuisbezoek naast veel tijd, ook veel energie’, vertelt Brechtje. In de toekomst ligt de focus nog meer op wat je zelf thuis kunt doen. Op basis van de behoeften van een cliënt, wordt een passend programma gemaakt om de zelfredzaamheid te vergroten. 

Via online video’s leren de meeste mensen veel zelf. En als dat niet lukt, dan komt er iemand van de thuiszorg langs. Er wordt een hoge mate van zelfstandigheid verwacht en dat past niet bij iedereen. Want behoeftes, zelfredzaamheid en welke innovaties wel en juist niet werken, dat verschilt per persoon. Maar over het algemeen vinden mensen het fijn om zelf de regie te hebben.

Slimme technologie voor comfortabel en veilig thuis wonen  

De thuiszorg zal dus minder vaak aan huis komen. Maar met behulp van technologie wordt de gezondheid van cliënten veel beter gemonitord. Zij kunnen mensen thuis bijvoorbeeld dagelijks een meting uitvoeren die in een algoritme wordt opgeslagen. Dit algoritme geeft een seintje als de meting aangeeft dat er iets niet goed gaat. 

Een andere vorm van monitoring zien we ook steeds vaker, waarbij het systeem je dagelijkse activiteiten registreert en alarm slaat bij afwijkingen. Bijvoorbeeld als je 's nachts naar het toilet gaat en normaal gesproken binnen tien minuten terug bent, dan stuurt het systeem een signaal als dat na een halfuur niet het geval is. Dan belt een zorgverlener om te kijken wat er aan de hand is. Als de cliënt niet opneemt, dan komt er iemand langs. ‘We gaan veel meer van dit soort slimme metingen krijgen', voorspelt Brechtje. ‘Zo is het voor mensen comfortabeler en veiliger om thuis te blijven wonen.’