PFZW

Eet je fit met Nien

Ontbijt #5: Pannenkoekjes met Griekse yoghurt

Tijd voor pannenkoeken! Want wie zegt dat je die alleen in het weekend kunt eten? Eet ze vers uit de pan of bak ze van tevoren en bewaar ze in de vriezer. Dan heb je altijd een lekker ontbijtje achter de hand.

Of je nu houdt van zoet of hartig of glutenvrij, lactosevrij of vegan eet… Pannenkoeken kunnen altijd. Top ze af met fruit voor een fris en zomers ontbijtje of ga voor spek, kaas of kipfilet voor een hartige variant. Welke pannenkoek is jouw favoriet?

Boodschappenlijstje

Dit heb je nodig voor acht tot tien pannenkoekjes

  • 125 gram zelfrijzend volkorenbloem
  • 125 gram Griekse yoghurt
  • 1 ei
  • 100 ml melk (Nienke gebruikt havermelk)
  • Bakspray, olie of boter om de pan in te vetten
  • Optioneel voor de zoetekauw: 1 tl vanille-extract en/of een snufje kaneel
  • Jouw favoriete toppings, bijvoorbeeld een eetlepel Griekse yoghurt en blauwe bessen. Of probeer eens pindakaas, banaan, kaneel of honing (en voor de hartige variant: spek, kaas, ham, kipfilet of tomaat)

Zo maak je het

Bereidingstijd: 30 minuten 

1. Mix de Griekse yoghurt met het ei in de blender of met een garde tot een glad geheel
2. Voeg daarna de melk toe en mix nog even goed door
3. Voeg de bloem toe en mix voorzichtig tot een glad beslag
4. Ga je voor de zoete variant? Voeg dan nu het vanille-extract en/of de kaneel toe
5. Verwarm een pannenkoekenpan op laag vuur en vet in met bakspray, olie of boter
6. Ga je voor de hartige variant? Leg dan nu spek, kaas, ham of kipfilet in de pan
7. Giet per pannenkoekje ongeveer twee eetlepels beslag in de pan en bak de pannenkoek drie minuten aan de ene kant op laag vuur
8. Draai de pannenkoek om en bak nog één minuut aan de andere kant

Eet je de pannenkoekjes vers uit de pan? Stapel ze dan en voeg je favoriete toppings toe. Je kunt er ook een 'hamburger' van maken, zoals Nienke op deze foto deed met de hartige variant. Ze maakte naturel pannenkoekjes en stopte de toppings er daarna tussen.

Als je de pannenkoekjes voor de volgende ochtend maakt, kun je ze afgedekt op een bord in de koelkast bewaren. Eet je ze pas op een later moment? Doe ze dan in een diepvrieszakje zodra ze zijn afgekoeld en vries ze in. Dat kan per stuk of per portie (bijvoorbeeld drie of vier stuks). De avond van tevoren haal je ze uit de vriezer en de volgende ochtend heb je heerlijke verse pannenkoekjes die je kunt aftoppen met toppings naar keuze.

Over Nienke

Nienke woont op een boerderij en is vaak buiten te vinden. Door haar actieve leefstijl leerde ze al vroeg hoe belangrijk het is om voedzaam te eten. Én hoe handig het is om haar eten voor te bereiden. Voor haar werk, maar ook als ze ’s ochtends vroeg met haar paard op pad gaat voor springwedstrijden.

Nu werkt Nienke als verpleegkundige in ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede en draait ze diensten in de planbare zorg op de ambulance. Voeding is een grote passie en op haar Instagramaccount @foodnien inspireert ze haar volgers lekker, gezond en voedzaam te eten. Op online platform Goed Bezig deelt Nienke zes keer per jaar haar favoriete gerechten in de serie Eet je fit met Nien.

Deel jouw ontbijtcreatie

Eet je fit met Nien

Heb je een ontbijtje van Nienke gemaakt? Deel je foto op Instagram en tag @pfzwpensioen en @foodnien!

Misschien vind je dit ook leuk: