Het verhaal van

‘De zorg is dat het persoonlijk contact afbrokkelt’

Technologische hulpmiddelen in de zorg zijn aan de orde van de dag. Bij het Zuyderland Medisch Centrum monitoren artsen kinderen met astma met een app, smartwatch en longfunctiemeter. Geeft dit meer inzicht en wordt de zorg er beter van? Kinderlongarts Marieke van Horck (40) over de ervaringen met, en zorgen over deze nieuwe zorginnovatie. 

‘Wij als kinderlongteam vroegen zelf aan ons innovatielab om iets te ontwikkelen waardoor we kinderen met astma niet zo lang meer uit het oog verliezen. Je hebt een paar vooraf geplande controleafspraken, maar in de tussentijd weten zorgverleners niets van deze patiënten. Samen kwamen we toen met een pakket, waarmee kinderen met hun ouders thuis gezondheidsdata verzamelen en coaching van ons krijgen. Dit pakket bevat een longfunctiemeter, een smartwatch die slaap, hartslag en activiteit meet en een app waarin die data samenkomen. De app geeft ook instructies over wat je moet doen bij een astma-aanval. Wij als zorgverleners kunnen die data op afstand inzien en zo beoordelen of we de patiënt op de poli willen zien.’

'Doe je de patiënt tekort met zorg op afstand?'

Technologische zorg op afstand

‘Er was zeker aan het begin wel wat weerstand. Bij nieuwe innovaties zie ik vaak dat de een het direct omarmt en de ander vooral zorgen heeft. De zorg is dat het persoonlijk contact tussen zorgverlener en patiënt afbrokkelt, terwijl je juist in dat contact het meeste leert. Als je meer zorg op afstand verleent, doe je de patiënt dan niet tekort?’

Zorgen over contact

‘Ik snap die zorg, al ben ik ervan overtuigd dat zorgverlener en patiënt elkaar altijd blijven zien wanneer dat nodig is. Bovendien is deze innovatie niet bedoeld om meer zorg op afstand te verlenen en polibezoeken te verminderen. We reserveren net zo veel tijd voor polibezoeken, maar gaan voor een betere verdeling daarvan. De mensen die het nodig hebben, willen we vaker of eerder dan gepland zien; zij die stabiel zijn minder of later. Door de op afstand verzamelde data kan dat. Ik denk dat de zorg daar juist beter van wordt. Dat heb ik in mijn team uitgedragen.’

Technologie een kans geven

‘Het is goed om je collega’s mee te nemen in je motieven en overwegingen. Laat ze de nieuwe innovatie een poosje gebruiken in een gecontroleerde testomgeving en meet wat voor effect het heeft. Dan willen ook de wat sceptischere collega’s nieuwe technologie wel een kans geven.’