Tips van de expert

Werkdruk in zorg en welzijn: coach Anneke geeft tips

In magazine Goed Bezig las je misschien al over de podcast Grip krijgen op de werkdruk in de zorg van coach Anneke Kersten. Coach Anneke gaat in dit artikel in gesprek met wijkverpleegkundige Safia Wijte. Hoe ga je verstandig om met werkdruk in de sector zorg en welzijn?

Met haar podcast ondersteunt coach Anneke zorgprofessionals bij lastige situaties in hun werk. In de aflevering Grip krijgen op de werkdruk in de zorg vertelt ze hoe je grenzen stelt, tijd voor jezelf neemt en wat je kunt doen als het even wat minder goed met je gaat. Iets waar wijkverpleegkundige Safia meer over wil weten.

Safia Wijte werkt bij Evean in Zaanstreek-Waterland. Ze biedt als wijkverpleegkundige intensieve zorg aan cliënten die chronisch ziek zijn. ‘We komen soms wel vijf keer per dag bij hen over de vloer. Sinds kort zetten we thuissupporters in: dit zijn medewerkers die ondersteunen bij huishoudelijke hulp en eenvoudige zorg. Dat helpt, maar het inwerken vraagt nog veel tijd. Daarbij neemt het aantal cliënten toe en soms vallen collega’s uit, dat geeft extra werk.’

Zorgmedewerker en man drinken koffie aan tafel

Safia merkt vooral dat het te veel wordt als ze haar werk mee naar huis neemt. ‘Loslaten is best moeilijk, want ik houd graag controle. Hoe kan ik leren om dingen makkelijker los te laten?’

Anneke: ‘Dat hoor ik heel vaak van zorgprofessionals. Ik noem het ook wel het zorgsyndroom. Dan stel ik altijd de vragen: “Hoe komt het dat je je zo verantwoordelijk voelt en altijd controle wilt hebben? Heb je dat ook met andere dingen, bijvoorbeeld in je privéleven?” Iets anders belangrijks: kun je bouwen op je collega’s, op je team? Werken jullie goed samen? Dat kan een groot verschil maken in het loslaten van je werk. Hebben jullie het hier met elkaar over?’

Safia: ‘Als het openbaar vervoer staakt, dan kiezen mensen een andere manier van reizen. In de zorg kan dat niet. We staan altijd aan.’

Anneke: ‘Dat klopt, je werkt met mensen en niet met machines. Ook hierbij gaat het om nee zeggen en grenzen stellen. Veel zorgprofessionals vinden dat heel lastig. Dat kan je wel leren door klein te beginnen, bijvoorbeeld thuis bij je partner of kinderen. Net zoals je een spier traint in de sportschool.’

Zorgmedewerker fohnt het haar van oudere dame

Grenzen stellen én ze bewaken is voor veel professionals lastig, maar niet onmogelijk. Safia heeft daar haar manieren voor. Bij drukte vraagt ze ondersteunende diensten om hulp. En ze spreekt af wanneer iets gedaan moet zijn. ‘Ook reageer ik wat later op mijn mail. Het hoeft niet allemaal direct vandaag gedaan te worden en soms zijn dingen dan al opgelost. Dat werkt heel goed voor mij.’

Anneke: ‘Dat zijn al goede voorbeelden van grenzen stellen en om hulp vragen. Dat doe je goed.’

Safia: ‘Het werk kan fysiek zwaar zijn, maar het is ook mentaal en sociaal belastend. Ik ben een beetje bang dat ik pas na mijn pensioen geen werkdruk meer heb. Hoe ga ik dit redden de komende jaren?’

Dat snapt coach Anneke: ‘Het is belangrijk om zelf overeind te blijven.’ Als afsluiter geeft de coach een paar belangrijke tips mee die niet alleen voor Safia handig zijn, maar voor iedere professional in zorg en welzijn:

  • Teamwork: vertrouw en help elkaar, en durf je collega’s aan te spreken.
  • Voel je niet altijd voor alles en iedereen verantwoordelijk.
  • Durf om hulp te vragen.
  • Stel grenzen en zeg soms nee.
  • Zorg goed voor jezelf: slaap, ontspan, wandel, sport, ga naar buiten.
  • Tank regelmatig bij: waar word jij blij van, waar krijg je energie van? Plan dat in voor jezelf.
  • Neem micropauzes: even koffie of thee drinken, even zitten, even een praatje, al is het maar 5 minuten. Ga niet de hele dag alsmaar door. Dan heb je na een lange werkdag nog energie over voor andere dingen.

 

Lees meer: 5 tips om vaker nee te zeggen