tips

Is technologie hét hulpmiddel voor de zorg?

Er is steeds meer vraag naar zorg, maar het aanbod wordt minder. Hoe krijgt iedereen dan toch passende zorg? En hoe verlagen we de werkdruk bij zorgverleners? Het antwoord: technologie. Dit zijn de voordelen voor patiënten en zorgverleners.

Het gebruik van technologische innovaties kan zorg en welzijn beter, veiliger, goedkoper, sneller en efficiënter maken. Dat is fijn voor cliënten én zorgverleners. 

De harde feiten

We hebben steeds meer, langer en complexere zorg nodig. In 2040 is een kwart van de bevolking ouder dan 65, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook stijgt het aantal 80-plussers sterk. Daarnaast zijn er steeds meer mensen met een chronische ziekte, zoals diabetes, hartfalen of dementie. Om al die zorg te kunnen bieden, moet in 2040 een op de drie werkenden een baan hebben in de zorg. Op dit moment is het personeelstekort in de sector nog te groot. Dat zorgt soms voor een hoge werkdruk bij medewerkers.

Voordelen van zorg en technologie

Om iedereen passende zorg te geven én de werkdruk te verlagen, moet de zorg anders ingericht worden. Technologie kan daarbij helpen. Als een taak door een computer kan worden gedaan, houdt een medewerker meer tijd over. Een andere manier om meer tijd te besparen is door patiënten meer zelf te laten doen. Bijvoorbeeld door ze klachten online bij te laten houden of zelf gezondheidsmetingen te laten doen. De zorgverlener kijkt van een afstandje mee. Patiënten hoeven daardoor minder vaak langs te komen voor controle.

Steeds vaker krijgen patiënten hulp in de vorm van een robot. Een zorgrobot helpt bij huishoudelijke klusjes, werkt als geheugensteuntje en zorgt voor sociaal contact. Dat ontlast medewerkers en vergroot de kans dat iemand langer thuis kan blijven wonen. Andere voordelen van technologie? Het verbetert de kwaliteit van de zorg, maakt de zorg goedkoper en helpt ziektes voorkomen. 

Technologie in de thuiszorg

Moderne technologie speelt een grote rol in de thuiszorg. De meeste mensen willen het liefst zo lang mogelijk thuis verzorgd worden. Slimme innovaties helpen om dat voor elkaar te krijgen. Brechtje Pathuis is opgeleid tot verpleegkundige en werkt als klantadviseur bij Altide, een organisatie die zich richt op veilige en goede zorgondersteuning op afstand.

‘Een paar innovaties hebben al een groot verschil gemaakt’, vertelt Brechtje. ‘Dat zijn beeldzorg, de medicijnendispenser en alarmering. Beeldzorg scheelt enorm veel reistijd voor thuiszorgmedewerkers en voor cliënten is het fijn om te kunnen bellen als het uitkomt.’ Ze vervolgt: ‘De medicijnendispenser geeft mensen weer een stukje zelfstandigheid. Alarmering is er al heel lang, maar dat heeft nu ook gps, waardoor het nog veel veiliger is.’ 

Verzorgende helpt oudere man met medicijnen aan tafel

Innovaties in andere zorgsectoren

Niet alleen in de thuiszorg wordt veel met technologie gewerkt. Ook andere zorgsectoren zijn volop aan het innoveren. Dat doen ze onder andere met kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologie kan bijvoorbeeld ingezet worden voor het voorspellen van ziektes. In revalidatie speelt technologie een belangrijke rol. Door gebruik te maken van apps, virtual reality (VR) en andere technologische hulpmiddelen herstellen patiënten beter en sneller. Fysieke afspraken zijn door innovatie niet altijd meer nodig. Andere sectoren die vaak technologie gebruiken, zijn de geestelijke gezondheidszorg, huisarts en apotheek, ouderenzorg en fysiotherapie. Technologie is niet meer weg te denken uit de zorg.