De expert

Zo ben je eerlijker op de werkvloer

Je kunt pas écht goed samenwerken als je eerlijk bent tegen je collega’s. En zij tegen jou. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen zich veilig genoeg voelt om zich uit te spreken? Bedrijfspsycholoog Wouter Vrooland geeft tips. 

Tip 1. Praat vanuit je eigen gevoel

Als je boos, geïrriteerd of verdrietig bent, ben je sneller geneigd om met je vinger naar een ander te wijzen. Maar begin altijd vanuit jezelf. Gebruik de ik-vorm, bijvoorbeeld: ‘Ik vind het vervelend dat je weinig initiatief neemt’ in plaats van ‘Je neemt nooit initiatief’. Geef concrete voorbeelden, zodat je collega weet waar het om gaat. Vraag ook naar de mening van de ander. Zo maak je het gesprek opener en positiever. Vrooland: ‘Vraag ook naar de beleving van de ander. Door van gedachten te wisselen, kijk je beiden positiever terug op het gesprek.’  

Tip 2. Neem verantwoordelijkheid

Eerlijk zijn betekent ook dat je je eigen fouten toegeeft. Durf open te zijn over je gevoelens en accepteer dat je soms fout zit. ‘Kritiek krijgen is niet leuk, maar het helpt je om te groeien’, verduidelijkt Vrooland. ‘Eerlijkheid en feedback versterkt je persoonlijke ontwikkeling en geeft je uiteindelijk meer zelfvertrouwen.’

Tip 3. Geef ook complimenten

Geef je een collega kritiek? Vergeet niet om ook iets positiefs te benoemen. Dat is goed voor de band met je collega. Doe dat liever niet in hetzelfde gesprek, zegt Vrooland. ‘Kritiek en complimenten samen noemen kan verwarrend zijn en minder oprecht overkomen. Richt je tijdens het gesprek op de situatie die besproken moet worden. Geef later, bijvoorbeeld een dag of week daarna, een compliment.

Niksen is belangrijk en zo leer jij het!

In ons drukke leven zorgen we vaak voor anderen, maar vergeten we onszelf. Door te ‘niksen’ word je creatiever, ontspannen en blijf je gezond. Leer ook niksen!

Lees meer

Tip 4. Plan een feedbackmoment in

Met elkaar praten over wat wel en niet goed gaat, is onmisbaar voor een fijne samenwerking. Maar kies wel het juiste moment. ‘Bespreek het niet waar patiënten of cliënten bij zijn. En liever ook niet tussen de bedrijven door. Ga samen ergens zitten of bel de ander na het werk op, al duurt het maar 5 minuten. Spreek je frustraties en zorgen zo snel mogelijk uit. Hoe langer je daarmee wacht, hoe lastiger het wordt en hoe meer frustratie er ontstaat.’  

Tip 5. Blijf oefenen

‘Het kan onwennig voelen om je uit te spreken naar een collega, vooral als je gewend bent om conflicten te vermijden. Maar hoe vaker je eerlijk bent, hoe makkelijker het wordt. Dit zorgt voor een veiliger werkklimaat, een betere sfeer en meer begrip onder collega’s. Het effect zie je niet direct, maar met de tijd gaat het steeds beter.’

Over Wouter

Wouter Vrooland is bedrijfspsycholoog. Hij is oprichter van Werkpsycholoog Nederland, een bedrijf dat bedrijfspsychologen inzet om werknemers met psychische klachten te helpen. Het doet dat onder andere in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg.