Tips

Luisteren naar je lichaam: zo doe je dat

Luisteren naar je lichaam klinkt simpel, maar kan lastig zijn. Wanneer moet je grenzen stellen en misschien een stapje terugdoen? Met deze praktische tips zorg je beter voor jezelf én voor je collega’s.

Tip 1. Neem regelmatig echte pauzes

We krijgen de hele dag door prikkels. Ben je even niet aan het werk, dan zit je op social media, luister je een podcast of kijk je een serie. Heb je tijd om te ontspannen? Doe dat eens met écht niets doen. Vaker een korte pauze zorgt ervoor dat je weer energieker aan het werk gaat. Plan deze ‘niets doen’-pauze in je agenda, als stok achter de deur. Geen tijd? Concentreer je dan als je ‘s avonds in bed ligt op hoe je lichaam en ademhaling voelen. Dit helpt vaak om je gedachten op rust te krijgen en makkelijker in slaap te vallen.

Tip 2. Let op de signalen van je lichaam

Als we heel druk zijn of stress hebben, geeft je lichaam vaak een seintje dat we het rustiger aan moeten doen. Bij onregelmatige werktijden of fysiek zwaar werk is dat extra belangrijk. Signalen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, moeite met concentreren of buikklachten kunnen een teken zijn dat je te veel van jezelf vraagt. Ook een sombere stemming of een kort lontje zijn signalen om serieus te nemen.

Tip 3. Zorg voor jezelf én voor elkaar

Voel je pijn of ongemak? Probeer te achterhalen waar dat precies vandaan komt. Is er misschien een oorzaak zoals werkdruk of een situatie die niet prettig is verlopen? Geef duidelijk je grenzen aan, neem vaker pauzes en steun elkaar. Kijk af en toe samen terug op de dag en leer van situaties. Zo zorg je beter voor jezelf en voor je collega’s.

Tip 4. Stel op tijd je grenzen

Negeer de signalen van je lichaam niet. Plan bewust momenten voor jezelf om weer op te laden. Een stap terugdoen kan al met 1 keer per week een moment voor jezelf te plannen. Doe dan iets waar je van geniet en oplaadt. Alleen of samen. Misschien kom jij tot rust tijdens een fijne boswandeling of werkt de sportschool voor ontlading. Af en toe niksen kan je ook helpen om een betere balans te vinden tussen werk en privéleven.